The Real Housewives of Amsterdam is vier afleveringen onderweg. Langzaam ontvouwen de persoonlijkheden van de dames zich en komt hun ware aard naar boven. Althans, dat denken we. Door alle communicatieproblemen waarmee de vrouwen moeten dealen is er veel ruis, de vrouwen zijn elkaar nog volop aan het aftasten. Wie mag stralen en wie moet dimmen? Tijd om het interieur van de #rhoams onder de loep te nemen, want dat verraadt pas echt met wie we te maken hebben.
Sheila
Sheila leeft graag in harmonie en gebruikt daarvoor een belangrijke tip van Jan des Bouvrie. Namelijk: het gebruik van paartjes. Kijk maar naar de vazen, die staan in setjes van twee opgesteld. Het is een symmetrie die je ook terugziet in Sheila’s gezicht. Toch zie je dat Sheila nog een beetje zoekende is. Ze wil zen zijn, daarom zijn de muren, het tapijt en de ronde fauteuil wit. Maar ze is ook graag toegeeflijk naar anderen, waardoor de balans snel wordt verstoord. Je zou kunnen stellen dat de robuuste salontafel symbool staat voor Magali: iemand die niet buigt en een centrale plek opeist in Sheila’s leven.
Kimmylien
Het interieur van Kimmylien is zoals we Kimmylien in de serie zien: sober, spaarzaam en pretentieloos. What you see is what you get. Binnen de groep vrouwen is ze een typische havo 4 leerling: ze valt niet op, overschreeuwt zichzelf niet, maar staat wel haar mannetje als het er op aankomt. Haar afkomst verloochenen? Dat zul je Kimmylien niet snel zien doen. Daarom zie je op de piano een Vietnamese gong. De piano roept: kijk, ik heb het goed gedaan. En de gong roept: maar ik vergeet niet waar ik vandaan kom. Samen zingen ze: Started from the bottom now I’m here.
Cherry-Ann
Na aflevering 4 weten we: Cherry-Ann moet thuis dealen met een perfectionistische man die houdt van zwart. Van de maxi-cosi tot het babybad, het moet zwart, zwart, zwart. En wie houdt van de kleur zwart, houdt van macht en prestige. Zwart staat voor controle, onafhankelijkheid en wilskracht. De ironie is dat machtige, onafhankelijke mannen vaak kiezen voor hetzelfde, namelijk een interieur van Eric Kusters. Dit interieur laat zich typeren door de glamoureuze uitstraling, luxe, elegantie en kleuren zoals zwart, wit, bruin, metallic. Dit laat vooral zien dat Cherry-Ann wijs haar battles uitkiest. Zij is de Japanse kersenbloesem die permanent in bloei is. Zij brengt kleur in haar partner’s leven.
Hella Horloge
Goud, glans, panter, Aziatisch porselein en zijde bloemen. Het interieur van Hella is hella veel. Zo bescheiden als ze zich kleedt als wedding designer, zo poenig is haar interieur. Ze heeft hard gewerkt om te komen waar ze nu is en dat mogen we weten ook. Hoor je dat? Het is haar interieur dat schreeuwt: dit ben ik, ik doe het goed, ik mag hier zijn.
Maria
Na een gitzwarte periode heeft Maria zichzelf weer gevonden. Ze is teruggekeerd naar de kern, naar haar ware ik. Dat zie je direct terug in haar interieur: aardetinten in naturel en crème met bruine accenten en ronde, zachte vormen. Kom maar bij mij, fluistert Maria’s bank, hier is het fijn, hier zit je veilig. Dit interieur zorgt voor rust en evenwicht in hoofd én huis, iets dat Maria hard nodig heeft na een avond dineren met de meiden.
Djamila
Het interieur van Djamila is net als haar leeftijd: we tasten volledig in het duister. Op de interwebs wordt druk gespeculeerd over of ze ooit wel echt in het penthuis op de Dam heeft gewoond. Maar laten we er even vanuit gaan dat ze daar wel woont en dat dit haar interieur naar keuze is. De taupekleurige gordijnen? Meid, je hebt het mooiste uitzicht van Amsterdam. De grijze fauteuil? Grijs is voor muisjes! De drie bijzettafeltjes? Rommelig! De zwarte bloempot? Zwaar. Dit is toch een beetje à la VT-wonen: interieur op instapniveau.
Suus
Eclectisch.
Wil je meer overdadige waarnemingen over #RHOAMS horen? Luister dan Pretparque de Podcast. Daarin bespreken we per aflevering de tips om omhoog te klimmen op de ladder van de sociale elite. De belangrijkste tip van deze week? Niet met de Porsche naar de Prénatal. Luister nu de nieuwste aflevering hier.